Deeltjesteller voor diesel beter dan roetmeting

Roetdeeltjes zijn een steeds groter wordend milieuprobleem. Er wordt steeds meer aandacht besteed aan hoe we de hoeveelheid die in de lucht wordt vrijgelaten kunnen verminderen. De Europese Unie heeft hiervoor verschillende wetten en regels aangenomen, en heeft ook een verplichte Roetdeeltjesteller bij APK-keuringen voor dieselmotoren ingesteld.

Wat is nu eigenlijk een ‘roetdeeltjesteller’?

De deeltjesteller is een moderne, veel preciezere technologie die gebruik maakt van lasertechnologie en een verscheidenheid aan andere wetenschappelijke instrumenten om de hoeveelheid vervuilende deeltjes in de lucht te meten. Deze methode is veel nauwkeuriger in het meten van deeltjes die mogelijk schadelijk voor de gezondheid kunnen zijn en vereist niet de vervanging of reparatie van uitrusting. De roetmeting was een oudere technologie die werd gebruikt om het koolstofgehalte in de lucht te meten. Het systeem bestond uit een lamp, een verduisteringsvat, een filtercompartiment en verschillende andere, meer traditionele meetinstrumenten. Om de meting te verrichten, moest het filtercompartiment worden verwijderd en schoongemaakt, waardoor de methode tijdrovend en onnauwkeurig was..

De voordelen van deze belangrijke nieuwe technologie

Het gebruik van de Roetdeeltjesteller bij APK-keuringen heeft vele voordelen.

Een belangrijke bijdrage aan een betere luchtkwaliteit voor de toekomst

Het gebruik van de Roetdeeltjesteller bij APK-keuringen voor dieselmotoren biedt dus veel voordelen. Het maakt het voor eigenaren mogelijk om aan de Europese wetten te voldoen en het regelmatig controleren en verminderen van de roetuitstoot te vergemakkelijken. Dit resulteert op lange termijn in een betere luchtkwaliteit, dus we kunnen er niet aan twijfelen dat het verplichte gebruik van deze apparaten een goede zaak is.

Neem voor meer informatie contact op met Henk Jongen Auto's.

Origineel weergeven